Gå til hovedinnhold Gå til søk

Skjerpet konkurranse til kundenes fordel

2023 har vært et år preget av tilspisset konkurranse om forvaltningskundene. Det har skjerpet oss – til kundenes fordel. Med nærmere 80 års erfaring, skal Nobl Forvaltning fortsatt være styrets trygghet i en hektisk hverdag.

Konkurranse er stort sett alltid sunt. Det skjerper leverandørene, noe som igjen kan gi kundene flere fordeler. Nobl har nesten siden etableringen i 1946 vært alene om å forvalte boliger for våre boligselskaper. Men de siste årene er det flere aktører som har kommet på banen, og i 2023 fikk vi for alvor merke konkurransen. Det har resultert i en prosess der vi har gått igjennom våre produkter og tjenester for å forbedre vårt tilbud til våre kunder. Resultatet av jobben vi har gjort i 2023 er vi ikke bare stolte og fornøyde med – vi tror absolutt at kundene våre har fått et langt mer moderne og effektivt forvaltningsprodukt fra Nobl, samtidig som vi med vår lange erfaring er styrets trygghet i hverdagen.

Våre dyktige rådgivere i Nobl Forvaltning med Robin, Jan, Aud Elin, Anders, Simen, Jeanette og Kjell-Rune er klare for å bistå våre boligselskaper i den daglige driften.

Hva har vi gjort for å bli en enda bedre forvalter for boligselskapene?

Vi har gjennomgått en omorganisering for å se både på tjenestene vi leverer og hvordan vi kan jobbe mer effektiv ut mot kundene for å få ned kostnadene slik at vi blir mer konkurransedyktig på pris og leveranse.

Kompetanse om det å lede et boligselskap er viktig, både for oss som forvaltere og styrene som er valgt inn av beboerne. Derfor bestemte vi oss i 2023 for at alle våre kurs skal være gratis til kundene våre.

I 2023 brukte vi mye tid på å utarbeide nye forretningsføreravtaler, da de gamle var helt udaterte. Nå har styrene fått oppdaterte avtaler i henhold til hva vi leverer.

I tillegg til at vi har gjort mange grep for å bli enda bedre, må vi ikke glemme alt det som er og har vært bra og som vi skal fortsette med.

Alle boligselskap har fortsatt sin dedikerte personlige forvaltningsrådgiver. Vi skal fortsatt kreve inn felleskostnader for borettslaget, holde løpende regnskapsførsel, lage budsjett, utarbeider årsoppgjør og tredjepartsopplysninger (ligningsoppgaver). Vi skal fortsatt hjelpe styret med daglige problemstillinger og større saker. Vi bistår i hele prosessen med årsoppgjør og generalforsamling og deltar også på generalforsamlinger og beboermøter i borettslaget om ønskelig.

Mange fordeler

Og de gode og unike fordelene ser vi betyr mye for boligselskapene når de skal velge boligforvalter. Vår meget gode bankavtale med DNB har vært en vekker for mange i 2023. Besparelsene ved å bruke vår bankavtale har for enkelte vært betydelig.

En annen unik fordel som i mange tilfeller har vært tungen på vektskåla for å velge Nobl, er sikringsordningen med Klare Finans.

For 2023 har vært et tøft år økonomisk for mange av boligselskapene. Høy rente og økte levekostnader merkes godt også på bunnlinja. Men dessverre er det også mange av andelseierne som har fått kjenne økningene på kroppen. Da er det godt å ha finansiering og sikring gjennom Klare Finans. Gjennom denne ordningen får boligselskapet alle felleskostnadene inn på konto selv om noen ikke betaler. På denne måten er selskapet sikret god likviditet i boligselskapet og beboerne vil ikke bli belastet om naboen ikke gjør opp sine forpliktelser. Sikringsordningen dekker også de utestående felleskostnadene ved et tvangssalg som boligselskapet ikke får dekket via salget.  I 2023 var 567 millioner av felleskostnadene sikret gjennom Klare Finans. Dette er en viktig trygghet for mange og en unik tjeneste ved å være forvaltet av Nobl.

Lokal tilhørighet

Boligbyggelaget Nobl er lokalt forankret i Nordland og eid av medlemmene. Vi er stolt av å være en tilbyder av forretningsførertjenester som skaper arbeidsplasser i Nordland og bruker overskuddet til å skape nye boliger til medlemmene og gode tjenester til boligselskapene. Våre konkurrenter derimot har eiere i andre deler av landet og hvor verdiskapningen tas ut av Nordland og et eventuelt overskudd havner i private hender utenfor fylket vårt. Dette har vært et viktig argument for mange av våre boligselskaper i valg av forretningsfører.

Til tross for økt konkurranse ser vi at stadig flere velger Nobl som forvalter av sitt boligselskap. Stort sett alle store nye utbyggingsprosjekter ønsker oss til å forvalte boligene. I 2023 kom det inn 10 nye boligselskaper med til sammen 345 nye boenheter. Dette handler nok i hovedsak om at vi har et godt produkt og kompetente medarbeidere som bidrar til å trygge boligselskapenes verdier.

Det er her vi virkelig skiller oss fra våre konkurrenter. Våre tjenester er enkle og lett tilgjengelige og bidrar til at ansvaret som tillitsvalgt for et boligselskap kan føles mindre belastende. Utvikling av forvaltningsproduktet har derfor stor oppmerksomhet i Nobl.

Utviklingen av nye tjenester skjer i tett samarbeid med BBL Pivotal, som leverer våre digitale løsninger, deriblant Portalen som gir våre kunder tilgang til tall og oversikter 24 timer i døgnet og 365 dager i året.

Våre digitale løsninger skal gjøre det lettere for de som tar på seg et tillitsverv for å ivareta boligverdiene for fellesskapet. Vi skal være der for å gi gode råd om alt fra tekniske og juridiske, til økonomiske problemstillinger.

Nobl er medlem av Regnskap Norge, som er en bransjeforening for autoriserte regnskapsførere i Norge. Medlemskapet bidrar til å gi Nobl verdifull støtte til vårt eget kvalitetsarbeid i forbindelse med regnskapsføringen.

Nøkkeltall

8390 boliger forvaltet

32 milliarder i boligverdi

306 forvaltede boligselskap

Vi bruker informasjonskapsler for å tilby deg en bedre brukeropplevelse. Les personvernvilkår.